Detectando áreas de mejora en la Educación Secundaria: escuchando a los equipos directivos y a los profesores

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.17227/rce.num91-16220

Palabras clave:

eficiencia de la educación, mejora de la educación, educación de calidad, evaluación de la educación

Resumen

The general aim of this research study is to detect needs and possible areas of improvement in the Basque education system. To this end, this paper describes and compares the discourses of different informants, using a qualitative methodology based on a census sample of secondary schools and students in the Autonomous Community of the Basque Country (ACBC). Although our research is located in a specific geographical and cultural context, the detailed contextualisation of the study may shed light on an international level and may be transferable to other contexts that come close to the characteristics described in this article. Thus, a total of 18 secondary schools from the ACBC were selected in accordance with their effectiveness level, calculated on the basis of the results obtained in the Diagnostic Assessments (DAs) across five years. Likewise, professionals involved in the study (18 inspectors, 18 management teams, and 50 educational agents) identified certain priority areas, such as teaching-learning methods, promoting diversity, fostering an evaluative culture and leadership, resource provision, stability of the teaching staff, relationships with families, and optimisation of constructive conflict resolution. This research can help to carry out other research on other education systems based on the dimensions analysed in this article, as they have been found to be a priority for educational agents.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Nahia Intxausti Intxausti, Universidad del País Vasco

Doctor, University of the Basque Country. Faculty of Education, Philosophy and Anthropology. Department of Didactics and School Organization. San Sebastian. Spain.

Esther Uria Iriarte, Universidad del País Vasco

Doctor, University of the Basque Country. Faculty of Education, Philosophy and Anthropology. Department of Educational Sciences. San Sebastian. San Sebastian. Spain.

Ander Azkarate Morales, Universidad del País Vasco

Doctor, University of the Basque Country. Faculty of Education, Philosophy and Anthropology. Department of Didactics and School Organisation. San Sebastian. San Sebastian. Spain.

Citas

Aristimuño, A., Baracchini, L. & Bentancur, L. (2007). Diálogo entre las corrientes de la eficacia escolar y la mejora escolar a través de tres investigaciones empíricas realizadas en Uruguay sobre procesos de cambio. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5), 271-276 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2007.5.5.031

Azkarate, A., Bartau. I. & Lizasoain, L. (2019). Educación en valores y formación del profesorado de secundaria. El caso de la UPV-EHU. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 493-516. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11240 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11240

Azorín, C. & Mujis, D. (2018). Redes de colaboración en educación. Evidencias recogidas en escuelas de Southampton. Profesorado: Revista de curriculum y formación de profesorado, 22(2), 7-27. In: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7845 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7845

Azpillaga, V., Bartau, I., Aierbe, A. & Intxausti, N. (2021). Formación y desarrollo profesional docente en función del grado de eficacia escolar. Revista de Educación, 393, 155-179

Barber, M. & Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Mckinsey & Company, PREAL.

Bartau I., Azpillaga, V. & Joaristi, L. M. (2017). Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 93-112. In: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.225141 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.225141

Bartau, I., Azpillaga, V. & Aierbe A. (2019). Colaboración familia-escuela-comunidad según los equipos directivos de centros de Secundaria. Revista de Investigación en Educación, 17(2), 86-102. http://reined.webs.uvigo.es/

Basque Government (2016). Plan de Mejora del Sistema Educativo de la CAPV. Departamento de Educación, Política Lingüística y Cultura.

Basque Government Department of Education (2020a). Número de centros por territorio, nivel y red. https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/ matricula_2020_2021_tablas/es_def/adjuntos/centros.pdf

Basque Government Department of Education (2020b). Alumnado por niveles y modelos. https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/matricula_2020_2021_tablas/es_def/adjuntos/alumnado.pdf

Bolívar-Boitía, A. (2004). Formación permanente del profesorado y desarrollo del currículum. Revista Colombiana de Educación, (47). In: https://doi.org/10.17227/01203916.5513 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5513

Chapman, C., Muijs, D., Reynolds, D., Sammons, P. & Teddlie, C. (Eds.). (2016). The Routledge international handbook of educational effectiveness and improvement: Research, policy, and practice. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315679488

Cordero, J. M., Crespo, E. & Pedraja, F. (2013). Rendimiento educativo y determinantes según PISA: Una revisión de la literatura en España. Revista de educación, 362, 273-297. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-161

Cornejo, R. & Redondo, J. M. (2007). Variables y factores asociados al aprendizaje escolar. Una discusión desde la investigación actual. Estudios Pedagógicos, 33(2), 155-175. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052007000200009

Creemers, B. P. M. (2002). The Comprehensive Model of Educational Effectiveness: Background, Major Assumptions and Description. University of Groningen.

Creemers, B. P. M. (1994). The effective classroom. Cassell.

Creemers, B. P. M. & Kyriakides, L. (2008). The dynamics of educational effectiveness. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203939185

Darling-Hammond, L., Newton, S. P. & Wei, R. C. (2013). Developing and assessing beginning teacher effectiveness: the potential of performance assessment. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 25, 179–204. In: https://doi.org/10.1007/s11092-013-9163-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s11092-013-9163-0

Duarte, J., Bos, M. S. & Moreno, M. (2011). Los docentes, las escuelas y los aprendizajes escolares en América Latina: Un estudio regional usando la base de datos del SERCE. Banco Interamericano de Desarrollo.

Escarbajal-Frutos, E., Arnaiz Sánchez, P. & Giménez Gualdo, A. (2015). Evaluación de las fortalezas y debilidades del proceso educativo en centros de infantil, primaria y secundaria desde una perspectiva inclusiva. Revista Complutense de Educación, 28(2) 427-443. In: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49423 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49423

Etxeberria, F., Intxausti, N. & Azpillaga, V. (2017). School Climate in Highly Effective Schools in the Autonomous Region of the Basque Country (Spain). REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), 5-26. In: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.001 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.001

Fernández, T. (2004). De las escuelas eficaces a las reformas educativas de segunda generación. Estudios Sociológicos, 22(65), 377-408.

Figueroa-Gutiérrez, V.I. (2017). Eficacia escolar en entornos vulnerables de la República Dominicana: Estudio de casos múltiples. [Doctoral Thesis]. Universidad Autónoma de Madrid.

Fuentes, A. (2009). Raising education outcomes in Spain. OECD Economics Department Working Papers.

Guba, E. G. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. In J. Gimeno-Sacristán. & A. Pérez- Gómez (Ed.), La enseñanza: su teoría y su práctica. pp. 148-165. Akal.

Guzmán, C. & Padilla, L. E. (2017). Exploración de dos Telebachilleratos Comunitarios desde la perspectiva de la eficacia y mejora escolar. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(32), 111-125. https://doi.org/10.21703/rexe.2017321111257 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.2017321111257

Hernández de la Torre, H. & Murillo-Estepa, P. (2017). ¿Las evaluaciones externas repercuten en mejoras y cambios en los centros educativos? Dos estudios de caso/External evaluations change and improve schools? Two case studies. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 79-95. In: https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20120 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20120

Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J. & Martínez-Garrido, C. (2013). Factores de ineficacia escolar. REICE, 12(1), 103-118. https://doi.org/10.15366/reice2014.12.1.007 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2014.12.1.007

Intxausti, N., Joaristi, L. & Lizasoain, L. (2016). Educational leadership as best practice in highly effective schools in the AutonomousRegion of the Basque County (Spain). Educational Management Administration & Leadership, 44(3) 397–419. In: https://doi.org/10.1177/1741143214558570 DOI: https://doi.org/10.1177/1741143214558570

Intxausti-Intxausti, N., Oregui-González, E. & Azpillaga-Larrea, V. (2022). The perception of stakeholders regarding the outcomes achieved by schools with high or low levels of effectiveness and high numbers of immigrant students. Improving Schools, 25(3), 224-243.In:https://doi.org/10.1177/13654802211056870 DOI: https://doi.org/10.1177/13654802211056870

ISEI-IVEI (2016). Hacia la excelencia educativa. Gobierno Vasco.

Kyriakides, L., Creemers, B. P. M. & Antoniou, P. (2009). Teacher behaviour and student outcomes: suggestions for research on teacher training and professional development. Teaching and Teacher Education, 25, 12-23. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.06.001

Kyriakides, L., Creemers, B. & Charalambous, E. (2018). Equity and quality dimensions in educational effectiveness (Vol. 8). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-72066-1

Kyriakides, L., Creemers, B., Antoniou, P. & Demetriou, D. (2010). A Synthesis of Studies Searching for School Factors: Implications for Theory and Research. British Educational Research Journal, 36(5), 807-830. In: https://doi.org/10.1080/01411920903165603 DOI: https://doi.org/10.1080/01411920903165603

Kyriakides, L., Creemers, B. P., Antoniou, P., Demetriou, D. & Charalambous, C. Y. (2015). The impact of school policy and stakeholders’ actions on student learning: A longitudinal study. Learning and Instruction, 36, 113-124. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.01.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.01.004

Lizasoain-Hernández, L. (2020). Criterios y modelos estadísticos de eficacia escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 311-327. In: https://doi.org/10.6018/rie.417881 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.417881

Lizasoain, L., Bereziartua, J. & Bartau, I. (2016). La formación permanente del profesorado en centros educativos de alta eficacia. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 199-218. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68213

Lizasoain, L, (Ed.) (2015). La eficacia escolar en los centros del País Vasco. Informe final, 2011-2015. ISEI-IVEI-EHU/UPV.

LOMLOE, (2020). Organic Law of 29 December, modifying Organic Law 2/2006 of 3 May on Education [Ley Orgánica de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación]. Boletín Oficial del Estado.

López-Yáñez, J., Sánchez-Moreno, M. & Altopiedi, M. (2011). Comunidades profesionales de práctica que logran sostener procesos de mejora institucional en las escuelas. Revista de Educación, 356, 109-131.

Massot-Lafon, I., Dorio-Alcaraz, I., & Sabariego-Puig, M. (2016). Estrategias de recogida y análisis de la información. In R. Bisquerra Alzina (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 321-358). La Muralla.

Murillo, F. J. (2011). Mejora de la eficacia escolar en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de educación, (55), 49-83. DOI: https://doi.org/10.35362/rie550525

Murillo, F. J. (Ed.) (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. Convenio Andrés Bello.

Murillo, F.J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. Octaedro.

Murillo, F. J., Duk, C. & Martínez-Garrido, C. (2018). Evolución de la segregación socioeconómica de las escuelas de América Latina. Estudios Pedagógicos, 44(1)157-179. In: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100157 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100157

Nye, B., Konstantopoulos, S. & Hedges, L. V. (2004). How are teacher large effects? Educational, Evaluation and Policy Analysis, 26(4), 237-257. DOI: https://doi.org/10.3102/01623737026003237

OECD, (2004). How Student Performance Varies between Schools and the Role that Socio-economic Background Plays in This. In OECD (Ed.) Learning for Tomorrow´s World – First Results from PISA 2003, pp. 159-205. OECD Publications.

Opdenakker, M. C. & Van Damme, J. (2000). Effects of schools, teaching staff and classes on achievement and well-being in secondary education: similarities and differences between school outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 1(2), 65-96. DOI: https://doi.org/10.1076/0924-3453(200006)11:2;1-Q;FT165

Ordoñez-Sierra, R., Rodríguez-Gallego, M. & López Martínez, A. (2020). School Management from the Voice of Their Protagonists in Spain. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 301-324. In: https://doi.org/10.17227/rce.num78-8370 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num78-8370

Padilla, L. E., Guzmán, C., Lizasoain, L. & García-Medina, A. M. (2018). Eficacia escolar y aspiraciones educativas en el bachillerato: Un estudio longitudinal contextualizado en Aguascalientes. RMIE, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(78), 687-709. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14057728002

Peniche, R., Ramón, C., Guzman, C. & Mora, N. (2020). Factores que Afectan el Desempeño Docente en Centros de Alta y Baja Eficacia en México. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 77-95. In: https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.004 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.004

Prieto-Ursúa, M. & Bermejo-Toro, L. (2006). Contexto laboral y malestar docente en una muestra de profesores de Secundaria. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 22(1), 45-73.

Reimers, F. (2003). La buena enseñanza y el éxito escolar de los estudiantes en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 31, 17-48. DOI: https://doi.org/10.35362/rie310930

Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Damme, J.V., Townsend, T., Teddlie, C. & Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): a state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 197-230. DOI: https://doi.org/10.1080/09243453.2014.885450

Reyzábal, M. V. (2012). Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 63-77. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2012.10.4.005

Ruiz-Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Sánchez-Llull, D., March y Cerdá, M. X. & Ballester-Brage, L. (2015). Malestar social y malestar docente: una investigación sobre el síndrome de desgaste profesional burnout y su incidencia socioeducativa, Aula, 21, 245-257. https://doi.org/10.14201/aula201521245257 DOI: https://doi.org/10.14201/aula201521245257

Scheerens, J. (2016). Educational Effectiveness and Ineffectiveness: A Critical Review of the Knowledge Base. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-7459-8

Slater, H., Davies, N. M. & Burgess, S. (2012). Do Teachers Matter? Measuring the variation in teacher effectiveness in England. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 74(5), 629-645. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0084.2011.00666.x

Strand, S. (2010). Do some schools narrow the gap? Differential school effectiveness by ethnicity, gender, poverty, and prior achievement. School Effectiveness and School Improvement. An International Journal of Research, Policy and Practice, 21(3), 289-314. DOI: https://doi.org/10.1080/09243451003732651

Stronge, J. H., Ward, T. J., & Grant, L. W. (2011). What makes good teachers good? A cross-case analysis of the connection between teacher effectiveness and student achievement. Journal of Teacher Education, 62(4), 339-355. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487111404241

Van Petegem, K., Creemers, B. P. M., Aelterman, A. & Rosell, Y. (2008). The importance of pre-measurements of wellbeing and achievement for students’ current wellbeing. South African Journal of Education, 28, 451-468. DOI: https://doi.org/10.15700/saje.v28n4a131

Publicado

2024-04-01

Cómo citar

Intxausti Intxausti, N., Uria Iriarte, E., & Azkarate Morales, A. (2024). Detectando áreas de mejora en la Educación Secundaria: escuchando a los equipos directivos y a los profesores. Revista Colombiana De Educación, (91), 213–238. https://doi.org/10.17227/rce.num91-16220

Número

Sección

Artículos generales

Métricas PlumX