LA EPISTEMOLOGÍA DEL MAESTRO: UN PODEROSO REFERENTE EN LA ENSEÑANZA DE LA BIOLOGÍA
DOI:
https://doi.org/10.17227/ted.num4-5688Palabras clave:
Epistemología, desarrollo social, autonomía, etnografía, creencias, conocimientos.Resumen
The main purpose of this work was to explore a teacher referents for teaching and
learning biology while developing an ecology unit for six graders in a public school in
Bogotá. Why does the teacher teaches in that way? What are his or her referents for
teaching? Following the ethnographic methodology proposed by Guba and Lincoln
(1989) we identify that:
* In this class, there were deep power imbalances in terms of control and authority that
makes the teacher the main source of knowledge. The central vision was the authority
of teacher’s explanations and the control of the activities.
* ln this context, biology was assimilated in general, as the search for truth. A need to
probe what the teacher said was evident.
* There was a pervasive idea about the use of scientific method in biology with frequent
explanations by the teacher about the steps to follow
These and other similar conceptions of this teacher were coherent with a positivist
philosophy and constituted a powerful referent for teacher and students work. If we want
an alternative in biology teaching, teachers must implement their own project to reflect
on their own teaching and learning. As long as the teacher make explicit his or her own
principles he would be able to reflect and consider possibilities to change. ln this way
critical inquiry and reflection about his or her own actions promise the construction of
new theoretical referents and new actions in the teaching and learning of biology.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2017 TED: Tecné, Episteme y Didaxis
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Todo el trabajo debe ser original e inédito. La presentación de un artículo para publicación implica que el autor ha dado su consentimiento para que el artículo se reproduzca en cualquier momento y en cualquier forma que la revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED considere apropiada. Los artículos son responsabilidad exclusiva de los autores y no necesariamente representan la opinión de la revista, ni de su editor. La recepción de un artículo no implicará ningún compromiso de la revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED para su publicación. Sin embargo, de ser aceptado los autores cederán sus derechos patrimoniales a la Universidad Pedagógica Nacional para los fines pertinentes de reproducción, edición, distribución, exhibición y comunicación en Colombia y fuera de este país por medios impresos, electrónicos, CD ROM, Internet o cualquier otro medio conocido o por conocer. Los asuntos legales que puedan surgir luego de la publicación de los materiales en la revista son responsabilidad total de los autores. Cualquier artículo de esta revista se puede usar y citar siempre que se haga referencia a él correctamente.